Moeten winkels een Efteling worden?

Moeten winkels een belevenispaleis worden?  Moeten alle winkels een soort Efteling worden, zoals onlangs iemand schreef? Of ligt een oplossing voor duurzame omzet elders? Uit mijn ervaring bij o.a. Wehkamp, AKO en Schiphol blijkt dat de Efteling de oplossing niet is. Sterker nog, het kan zelfs risico’s voor winkels opleveren.

Uit een onderzoek van ons bleek dat de welvarende, mobiele 30+ huishoudens achterblijven in het centrum van Utrecht. Uit een onderzoek bleek ook dat consumenten bij veel fashion formules geen beeld hebben waar ze voor staan. Zijn ze hip, klassiek, duur, extra kleurig of  duurzaam? Men weet het niet.

Risico’s

Van je winkel een Efteling of een belevenispaleis maken kan risico vol zijn. Het leidt de focus van de ondernemer makkelijk af. En, bij te veel en verkeerde poespas, ontstaat extra kortsluiting met de klanten. Gevolg: extra kosten, negatief effect op de kassa en klantbinding.

Succeswinkels

Succeswinkels hebben een heldere positionering en kennen hun doelgroep en hun koopmomenten, blijkt keer op keer. Primark, AH, Lidl, H&M en de Spar in Bilthoven zijn voorbeelden. Hetzelfde geldt voor winkelgebieden. De Kalvertoren heeft een onduidelijk profiel, itt de succesvolle 9 Straatjes. Hetzelfde geldt voor dorp- en wijkcentra. Bij een onduidelijke voor-elk-wat-wils positionering werken promoties vaak niet. Sterker nog, de kortsluiting tussen winkels en consumenten kan er door versterkt worden. De winkels merken het in stagnerende traffic en kassa omzetten.

Wat doen voor meer traffic?

Pas bij een goede positionering, met een aansprekend assortiment zullen social media en instrumenten als Trafficmaker werken. Pas dan ontstaat traffic in de winkelstraat en in de winkel. Het is niet moeilojk dit vast te stellen.

Er kan vrij eenvoudig vastgesteld worden wie nu eigenlijk uw bezoekers zijn, en hoe de consumentenvraag in een regio  is samengesteld. Wat zijn de koopmotivaties? Hoe sluit je daar als winkel op aan met assortiment, promoties en kennis van het personeel? Via het KijkMijnWinkel programma wordt dit op een rij gezet, met knoppen om aan te draaien.

Meer weten? Neem contact op met eduard@eduardplate.nl of bel 0653-846720