Leegstand aanpakken: Agenda voor het Centrum in één avond

De Agenda voor het Centrum is een programma waarbij we, samen met ondernemers, eigenaren, gemeente en inwoners, op één avond een Agenda maken om het centrum levendiger te maken en de leegstand aan te pakken. De avond bestaat uit een inspirerende presentatie, met trends en voorbeelden waar ondernemers iets aan hebben. Vervolgens kijken we naar de DNA van het centrum. Daarna gaan we aan de slag. Het resultaat is een Agenda voor Centrum, in de vorm van een 10 punten plan. Desgewenst kan dit vervolgd worden door een uitvoeringsplan, maar alleen al een aantrekkelijke gezamenlijke agenda brengt al veel positiefs.

Ondernemers en inwoners in Zeewolde waren onlangs razend enthousiast. Wat kun je zelf doen aan je centrum? Wat vragen klanten? Hoe kunnen ondernemers, eigenaren, gemeente en inwoners zelf iets doen aan een levendig centrum en tikken in de kassa? “Eindelijk krijgen we een idee waar we iets aan hebben”, aldus Siemon Meijer van Sport 2000 Sportique,”En er werd naar ons geluisterd in plaats van over ons gepraat” Nathan Rozema gaf aan: “Zeewolde is een welvarend dorp. Dat mag het centrum ook best uitstralen”. Vervolgens bleek het centrum veel sterke punten te hebben waarmee extra bezoekers maar ook nieuwe ondernemers aangetrokken kunnen worden. Wat te denken van de ligging aan het water? Of de vele zelfstandige ondernemers? Een welvarende bevolking?

Verdiencapaciteit centrum is hoog

Het resultaat was een aansprekende Agenda voor het Centrum, tot stand gekomen door professionals en ondernemers samen te brengen en samen vast te stellen hoe consumenten aan het centrum gebonden kunnen worden. Juist ook in het online tijdperk blijkt een centrum krachtig te kunnen zijn. “De verdien capaciteit is er hoog”, stelde Eduard Plate, die aangaf waarom online en offline steeds meer samengaan. “Winkels en winkelgebieden kunnen sterk zijn op internet, maar webshops zoeken steeds vaker ook de combinatie van online en winkel. Het valt steeds meer samen”. Aangegeven werd hoe die “brick&click” aanpak gerealiseerd kan worden.

Belangrijk is ook door één visie te hebben op het centrum, waardoor verschillende belanghebbenden meer te gaan investeren. “Je investering wordt onderdeel van een positief geheel”, zo gaf een vastgoedpartij aan. De Agenda voor het Centrum, Agenda 2020, zal aangeboden aan de gemeente. Doel: het maken van een uitvoeringsplan.

Wilt u ook zo’n Agenda voor het Centrum organiseren? Mail naar : eduard@eduardplate.nl of bel 036-5235959