Brood en Spelen: Wat kunnen winkelcentra van Piemonte leren?

Wat kunnen de Nederlandse centra van Piemonte leren? En wat heeft dat met wijn te maken? Op 27 mei waren we aanwezig bij Brood en Spelen. Een jaarlijks event in het hartje van Utrecht, met altijd nieuws. Dit keer ging het over winkels en internet. Het is bon ton om te zeggen dat retailers te afwachtend zijn. Onze ervaring is vaak anders. Wij presenteerden een vernieuwende regio en een vernieuwende retailer. Die presenteerden we aan…de sprekers!

Hoe sluit ik beter aan op de vraag?

Hoe sluit ik met mijn winkels beter aan op de vraag, vroeg Hein Post ons. Hein Post Wijnen is een A merk op gebied van wijn en delicatessen, met winkels in Groningen en Haren. Segmentatie, koopgedrag, authenciteit en internet kwamen aan de orde. “Laten we die webshop in de praktijk brengen”, opperde Hein Post, die ook autoriteit op het gebied van wijn is. Zelf had ik ook de nodige expertise, vooral in Italiaanse wijn. En in webwinkelen, door mijn ervaring bij Wehkamp. Het leidde tot de gezamenlijke oprichting van Wijnservices.nl, een persoonlijke en professionele webshop. Voor mij ook een proeftuin voor retail advies. Paul Rodenburg van BasConsultants ontdekte dit vroeg of ik bij Brood en Spelen een leuk wijnidee had. Zo kwam ik op de tip van Piemonte en voor winkelgebieden.

Het geheim van Piemonte

Een aantal jaren geleden ging het slecht in Piemonte, de Noord Italiaanse streek rond Turijn. De productie van bijvoorbeeld kleding, schoenen, meubelen en auto’s verdween naar goedkope landen, vooral Oost Europa. Men koos toen voor innovatie en design. Voor nieuwe toegevoegde waarde. Dat zie je nu terug in de fashion van Armani, de nieuwe Fiat 500 en wintersportdesign. En in de wijn!

Authenciteit en innovatie

Geen regio met zoveel druivensoorten. En zoveel kleine, stijle, stille wijngaarden, waardoor de wijn van nature met veel aandacht voor de wijngaarden op natuurlijke, vaak organische manier, wordt gemaakt. Overdag een mediterraanse zon en ‘s nachts de afkoeling van de heuvels en het briesje van de Ligurische Zee. Die authenciteit komt terug in de Barbera, Dolcetto en Gavi di Gavi van Tacchino die de sprekers kregen. En in de schitterende horeca van Turijn of de restaurantjes in de kleine Piemontse dorpjes.

En diezelfde authenticiteit en innovatie is precies waar het in de Nederlandse winkelgebieden denk ik ook over zou moeten gaan. Hoe doe je dat? We hebben er programma’s voor. Neem contact op met: eduard@eduardplate.nl